Når vi rydder op, så koncentrerer vi os ofte om det fysiske rod omkring os. Men det digitale rod fylder også, og bidrager til at mindske vores effektivitet. Digitalt rod opstår på både vores computere, tablets, og ikke mindst på vores smartphones. I det følgende er der primært fokus på at rydde op på din smartphone, men de fleste af principperne kan let overføres til andre digitale brugerflader.

Digital oprydning bør håndteres jævnligt. Sæt eventuelt en fast aftale i din kalender, som minder dig om at lave en mini-oprydning én gang om måneden. På den måde vil rodet ikke ophobe sig igen.

1. Slet apps som du ikke længere bruger

På samme måde som vi rydder på i det fysiske rod, skal din proces starte med at rydde ud, før du kan rydde op.

Gennemgå alle de apps du har liggende og slet dem du ikke længere bruger. Hvis du har brug for hjælp, så overvej hvilke apps du har brugt i løbet af de sidste 2 måneder. Og husk så, at apps let kan geninstalleres, hvis du skulle få brug for dem igen.

Slut af med at organisere dine apps. Vælg det organiseringsmønster som du foretrækker, og som giver mening for dig, f.eks.:

  • Type-sortering hvor f.eks. sociale medier ligger samlet
  • Farve-sortering, hvor alle apps med et blåt ikon ligger samlet
  • Sorter efter hvor hyppigt du bruger appen, så dem du bruger dagligt ligger på side 1, dem du bruger ugentlig ligger på side 2 osv.

2. Frameld nyhedsbreve

Åben din email indbakken og se hvor mange emails du har liggende. Men mindre du er én af de meget disciplinerede, så ligger der sikkert flere hundrede emails, som du ikke har slettet eller flyttet til en dedikeret mappe.

Scroll ned over din indbakken og hold specielt øje med nyhedsbreve. Hver gang du ser et nyhedsbrev, så overveje om det virkelig er et nyhedsbrev du gerne vil have. Frameld med det samme dem du ikke længere ønsker. Nogle udbydere tilbyder at du kan ændre dine præferencer, så du får færre nyhedsbreve, og det kan være en god mulighed hvis du stadig ønsker at modtage et bestemt nyhedsbrev, men måske ikke ønsker det nær så ofte.

Dedikér den næste uge til at holde øje med nyhedsbreve og slet løbende. Det tager ofte kun nogle få sekunder!

3. Tøm din indbakke

Når du alligevel har din email åben, så overvej hvordan du kan organisere dine emails. Nogle foretrækker at sortere efter modtager, andre efter emner, og andre efter hvor længe en email skal gemmes.

Opret mapper som dækker de emails du har brug for at gemme, og sorter alle emails ind i mapperne. Du kan med fordel søge efter emails fra bestemte modtagere/butikker i indbakken, og slette dem alle i ét huk, før du begynder at sortere ind i dine mapper.

Hvordan du sorterer dine email er helt individuelt, og afhænger i høj grad af om du bruger din emails til arbejde eller privat brug. Til din personlige emails kan du eksempelvis sortere efter Bolig, Kvitteringer og Abonnementer, mens din arbejds-email måske skal sorteres på en helt anden måde.

Emails som skal besvares eller hvor du skal foretage dig noget, kan eventuelt efterlades i indbakken og håndteres én gang om ugen – Eller én gang om dagen, hvis det gælder dit arbejds-emails.

Stræb efter at tømme dine email hver dag, ved at slette og flytte emails til de dedikerede mapper.

4. Ryd op i dine billeder og organiser de resterende i mapper

Billeder har det specielt med at hobe sig op på vore smartphones og det er sjældent vi rent faktisk får ryddet ud i dem. Den store mængde billeder vi har liggende gør det også let uoverskueligt.

Start ud med billeder du har taget i den seneste uge.

  • Har du taget flere billeder af samme motiv, så vælg det bedste og slet de andre
  • Læg mærke til hvilke ting du ofte tager billeder af og lav mapper som passer dertil
  • Sæt et mål for dig selv om f.eks. at slette 30% af dine billeder (husk at notere hvor mange billeder du starter med)
  • Gå hver uge/måned slavisk igennem, og accepter at det godt kan tage lidt tid at nå igennem dem alle

5. Ryd op i dine kontakter

Det femte punkt på denne liste handler om oprydning af dine kontakter i din telefonbog, og dine kontakter på sociale medier. Sociale medier er skyld i utrolig meget spildtid hvor der scrolles igennem utallige opslag, som du måske ikke har ret meget interesse i.

På facebook kan man let ‘unfollow’ venner uden at fjerne dem som kontakter. Når du ser et opslag på én du ikke længere ønsker at se opslag fra, så klik øverst i højre hjørne af opslaget og vælg ‘Følg ikke længere’. Det gør ganske enkelt, at du ikke vil se opslag fra vedkommende længere, men at I stadig er venner og at I stadig kan skrive private beskeder sammen.

Gennemgå også Instagram, LinkedIn, Twitter, Snapchat og hvilke andre sociale medier du måtte have, og fjern kontakter, brands og sider som du ikke længere vil følge.

En grundig oprydning af kontakter, brands og sider på dine sociale medier, vil gøre at du ser mere af det du gerne vil se, og slipper for at se opslag du ikke er interesseret i. At slette kontakter på folk du har kendt eller kender kan være følsomt, så overvej endelig først om det kan have nogen negativ indflydelse før du sletter løs.

Er du klar på mere digital oprydning?

Ud over de fem overstående punkter, er der langt flere måder du kan rydde op i dit digitale liv, f.eks.:

  • Ryd op på dit computer skrivebord/desktop
  • Organiser dokumenter, billeder og filer i mapper
  • Navngiv alle dine filer, billeder og dokumenter efter samme navnkonvention
  • Slet indholdet i din download mappe
  • Slå notifikationer fra på din telefon, for at minimere forstyrrelser